De oorlog in Oekraïne, zoals te zien op de Russische tv

De oorlog in Oekraïne, zoals te zien op de Russische tv

Voor het westerse publiek heeft de Russische invasie van Oekraïne zich ontvouwd als een reeks brute aanvallen, onderbroken door strategische blunders. Maar op de Russische televisie werden diezelfde gebeurtenissen verdraaid als positieve ontwikkelingen, een interpretatie geholpen door een snelle mengelmoes van meningen en onwaarheden.

Een groot deel van de Russische nieuwsmedia wordt streng gecontroleerd door het Kremlin, waarbij de staatstelevisie als spreekbuis voor de regering fungeert. Kritische berichtgeving over de oorlog is strafbaar gesteld.

De ingewikkelde en soms tegenstrijdige verhalen over de oorlog op de Russische televisie zijn niet alleen bedoeld om kijkers ervan te overtuigen dat hun versie van de gebeurtenissen waar is, zeggen desinformatie-experts. Net zo vaak is het doel om kijkers in verwarring te brengen en wantrouwen te zaaien, zodat het publiek niet zeker weet wat het moet geloven.

De New York Times bekeek meer dan 50 uur aan televisiebeelden om te laten zien hoe de oorlog werd gepresenteerd aan de Russen via de nieuwsmedia van het land.

14 april

Geprezen Russisch schip tot zinken gebracht door Oekraïense raketten

Rusland leed een aanzienlijk verlies toen zijn vlaggenschip raketkruiser, de Moskva, midden april zonk na te zijn beschadigd. Oekraïense functionarissen zeiden dat het schip werd geraakt door twee Neptunus-anti-scheepsraketten. De New York Times meldde deze week dat de Verenigde Staten inlichtingen hebben verstrekt die Oekraïne hebben geholpen het schip te lokaliseren en aan te vallen. Onafhankelijke Russische nieuwsmedia die buiten het land zijn gevestigd, meldden dat ongeveer 40 mannen stierven en nog eens 100 gewond raakten.



Moskva, een Russische raketkruiser, meerde in 2013 af in een Oekraïense haven in de Zwarte Zee.

Reuters

Op de door de Russische staat gecontroleerde media bagatelleerden nieuwsprogramma’s de strategische aanval van Oekraïne echter met een verhaal dat in de loop van de tijd is veranderd.

In eerste instantie zei het Russische ministerie van Defensie dat het schip beschadigd was nadat een brand aan boord munitie had doen ontploffen. Het schip werd terug naar de kust gesleept en de bemanning werd veilig geëvacueerd, vervolgde het bericht.

Russische media meldden later dat het schip was gezonken terwijl het tijdens een storm werd gesleept. Een segment toonde ook een line-up van gezonde Russische matrozen, die hen beschreef als de bemanning van de Moskva, levend en wel.

Russische Moskva-verhaal

Schip beschreven als zinkend in een storm.

Russische matrozen, naar verluidt uit de Moskva.

Voor het Kremlin draagt ​​het verlies bij aan de groeiende uitdagingen om thuis een positieve indruk van de oorlog over te brengen. Terwijl de Russische nieuwsmedia herhaaldelijk Oekraïense burgerslachtoffers heeft afgewezen of gebagatelliseerd, zijn de eigen slachtoffers van Rusland – en de rouwende families die in hun kielzog zijn achtergelaten – moeilijker voor het Kremlin om te negeren.

Rusland erkende in maart voor het eerst het totale dodental en maakte de Russische kijkers duidelijk dat de oorlog ook binnenlandse verliezen met zich mee zou brengen. Maar zelfs die rapporten onderschatten de Russische slachtoffers, volgens Amerikaanse experts. Hoewel het moeilijk is om exacte aantallen slachtoffers te krijgen tijdens een oorlog, schatten westerse inlichtingendiensten dat de Russische militaire verliezen kunnen oplopen tot 10.000 doden en 30.000 gewonden.

2 april

Dode lichamen langs de straten van Bucha

Terwijl Russische troepen zich terugtrokken uit de regio rond Kiev, circuleerden grafische beelden waarop de lichamen van dode burgers op straat te zien waren. In Bucha, een voorstad van Kiev, werden enkele burgers gevonden met gebonden handen of met schotwonden aan het hoofd. De beelden leidden tot hernieuwde oproepen tot aanklachten wegens oorlogsmisdaden tegen Rusland.



Tatiana Petrovna, 72, rouwde in de tuin waar drie burgerlichamen lagen.

Daniel Berehulak voor The New York Times

Op de Russische televisie werd de ontdekking in plaats daarvan als een hoax gecast, waarbij televisiepresentatoren afbeeldingen en video analyseerden op tekenen van vervalsing.

In één clip merkten Russische journalisten op dat de kleding van sommige dode burgers te schoon was om dagenlang op straat te hebben gestaan, wat inhield dat ze niet gedood konden zijn tijdens de Russische bezetting. Een verklaring van het ministerie van Defensie, uitgezonden op het nachtelijke journaal “Vremya”, zei dat de lichamen geen tekenen van bederf vertoonden en dat het bloed in hun wonden niet was gecoaguleerd.

“Dat is allemaal onweerlegbaar bewijs dat de foto’s en video’s van Bucha opnieuw een enscenering zijn door het regime van Kiev ten behoeve van de westerse massamedia”, aldus de verklaring van het ministerie.

Onvervaagde foto’s van westerse media toonden echter dat de lichamen duidelijke tekenen van verval vertoonden.

Een ander nieuwsbericht gaf aan dat beelden van Bucha enkele lichamen lieten zien die bewogen, wat werd aangehaald als bewijs dat de dode lichamen in scène waren gezet. Eén clip toonde een lichaam in een achteruitkijkspiegel dat leek te bewegen nadat de auto voorbij reed. Maar verschillende foto’s die door westerse fotografen op de grond zijn gemaakt, toonden aan dat lichamen in het gebied duidelijke tekenen van ontbinding vertoonden. De indruk van beweging bleek veroorzaakt te worden door vervorming in de spiegel, die ook te zien was in de gebouwen rondom het lichaam.

Een Russisch televisieverslag beweerde dat het lichaam dat in de achteruitkijkspiegel aan de rechterkant te zien was, bewoog.

De bewering dat de lichamen op straat deel uitmaakten van een enscenering botste later met een heel ander verhaal dat op de Russische televisie werd geduwd: dat de burgers inderdaad waren gedood, maar dat het Oekraïense troepen waren die hen hadden gedood.

Om dat te bewijzen, presenteerde het door de Russische staat gerunde station Channel 1 een ingewikkelde alternatieve tijdlijn, waarbij beelden werden geselecteerd om de bewering te ondersteunen dat niemand werd gedood tot dagen nadat Russische troepen de regio waren ontvlucht.

Alternatieve tijdlijn van Rusland

30 maart

Russische troepen verlaten Bucha.

31 maart

De burgemeester van Bucha komt terug en geeft een adres, maar vermeldt geen dode lichamen.

1 april

Oekraïense troepen arriveren, maar nogmaals, er worden geen lichamen gezien.

31 maart tot 2 april

Oekraïense neonazistische brigades zouden iedereen doden die geen pro-Oekraïens blauw lint droeg.

2 april

Dode lichamen verschijnen in de straten van Bucha.

Desinformatie-onderzoekers zeggen dat verstrooide verhalen als deze kijkers kunnen overweldigen en twijfel kunnen zaaien, zelfs als het publiek niet wordt overtuigd door een specifieke bewering.

9 maart

Kraamkliniek gebombardeerd

Rusland werd internationaal veroordeeld nadat een kraamkliniek in de zuidelijke havenstad Mariupol was gebombardeerd. Beelden van gewonde zwangere vrouwen, gedragen over verkoolde ziekenhuisterreinen of naar beneden gehavende trappen, maakten het westerse publiek duidelijk wat de burgerkost van oorlog was.



Marianna Vyshemirskaya liep naar beneden in een kraamkliniek die beschadigd was door beschietingen in Mariupol.

Evgeniy Maloletka/AP Foto

In Rusland werd de aanval echter afgedaan als een hoax.

In een stortvloed van claims gedurende meerdere dagen ontleedde de Russische televisie beelden en riepen ze veel twijfels op over het westerse verslag, waarbij vaak dezelfde beelden werden gebruikt die in het Westen werden gezien om heel verschillende verhalen over wat er gebeurde naar voren te brengen.

Beelden van met name twee vrouwen gingen op grote schaal de ronde in de westerse media. Eén, een influencer genaamd Marianna Vyshemirskaya, overleefde de aanval en beviel later van een meisje. Een andere vrouw, die niet is geïdentificeerd, werd gefotografeerd op een brancard en werd later door The Associated Press gemeld als overleden. In één segment beweerden Russische journalisten dat de twee dezelfde vrouw waren. Mevrouw Vyshemirskaya ontkende later de vrouw te zijn die op de brancard werd gezien.

In een ander segment dat op de Russische televisie werd uitgezonden, werden slachtoffers die uit het ziekenhuis werden weggedragen beschreven als soldaten van het extreemrechtse Azov-bataljon van Oekraïne, een eenheid van de Oekraïense Nationale Garde die banden heeft met de neonazistische beweging van het land. Maar op beelden van westerse journalisten bleek dat de slachtoffers vrouwen waren, en sommigen droegen kakikleurige kleding die vaag leek op troepenuniformen.

Alternatieve verhalen van Rusland

Russische bewering:

Burgers werden gebruikt als menselijk schild.

Russische bewering:

Een bom van deze omvang zou de gebouwen hebben vernietigd.

Russische bewering:

Er waren geen dode lichamen gezien in het ziekenhuis.

Russische bewering:

Dezelfde vrouw is op meerdere plaatsen te zien.

Russische bewering:

Oekraïense soldaten werden gezien in uniformen.

Russische bewering:

De schade kwam van twee explosies, niet één Russische luchtaanval.

Mevrouw Vyshemirskaya gaf later een interview aan Denis Seleznev, een Oekraïense blogger die de afscheidingsbeweging in de oostelijke Donbas-regio van Oekraïne steunt. De delen die op de Russische televisie werden uitgezonden, waren niet gericht op haar verwondingen, maar op het Azov-bataljon, met beweringen dat de militaire groep het ziekenhuis bezette voordat de staking plaatsvond.

Westerse journalisten meldden ter plaatse niet dat Azov het gebouw als basis gebruikte, en een rapport van april van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa classificeerde de aanval op het ziekenhuis als een oorlogsmisdaad.

Bij het uitzenden van het interview met mevrouw Vyshemirskaya, naast een video die ze op Instagram plaatste, concentreerden de Russische nieuwsmedia zich op haar beschrijving van Azov-soldaten en noemden ze hen als strijdlustige bezetters die voedsel eisten.

‘Ze zeiden dat ze al vijf dagen niet hadden gegeten,’ zei ze. “Ze namen ons eten weg en zeiden: ‘Je kunt meer koken.'”

Een interview met mevrouw Vyshemirskaya werd uitgezonden op de Russische televisie.

Het Kremlin en de Russische media hebben zich vaak gericht op de Oekraïense neonazistische beweging als rechtvaardiging voor de invasie. President Vladimir V. Poetin van Rusland zei dat een van zijn centrale doelen de “denazificatie van Oekraïne” was.

Hoewel het Azov-bataljon in 2014 werd opgericht uit Oekraïense ultranationalistische en neonazistische groepen, zeggen experts dat de groep onder druk van de autoriteiten een groot deel van zijn extremistische kant heeft onderdrukt. De neonazistische beweging is geen significante kracht in Oekraïne, volgens experts die extreemrechts volgen, die wijzen op de verkiezing van de Oekraïense president Volodymyr Zelensky, die joods is, als bewijs.

4 maart

Kerncentrale Zaporizja aangevallen

Russische troepen rukten begin maart op bij de grootste kerncentrale van Europa. Een schermutseling met Oekraïense troepen eindigde met een brand op de compound, waarvan de heer Zelensky waarschuwde dat dit zou kunnen leiden tot ‘het einde van Europa’. Het vuur werd later geblust, maar Oekraïense functionarissen beschuldigden Rusland van ‘nucleair terrorisme’.



Bewakingscamerabeelden legden de aanval vast in de buurt van de kerncentrale van Zaporizja.

Zaporizhzhya Npp/Zaporizhzhya Npp Via Reuters

Maar het Russische publiek kreeg een ander verhaal te horen: dat Oekraïense soldaten de faciliteit hadden aangevallen en het gebouw in brand hadden gestoken voordat ze vluchtten. Volgens een regeringsverklaring die in de staatsmedia werd herhaald, werd beschreven dat Russische troepen de faciliteit verdedigden tegen “Oekraïense saboteurs”.

Een Russisch televisieverslag zegt dat Russische soldaten de energiecentrale verdedigden tegen Oekraïens vuur met kleine wapens.

Op beelden die weken later werden vrijgegeven, was te zien dat de energiecentrale normaal functioneerde, met drone-opnamen waarop werknemers te zien waren die bij een smetteloze faciliteit arriveerden en op een ordelijke manier door veiligheidscontroles gingen.

“Terwijl de speciale militaire operatie aan de gang is, is de kerncentrale geen seconde gestopt met werken”, zei Aleksey Ivanov, een verslaggever voor “Vremya”, de avonduitzending van Channel 1. “En nu is het zelfs in kracht gegroeid.”

De heer Ivanov zei ook dat Russische bewakers “zich niet bemoeien met het werk van de fabriek”.

Een soldaat die in de faciliteit werd geïnterviewd, zei dat “werknemers van deze fabriek een zekere mate van respect tonen” en dat arbeiders “de orde en discipline in hun werk handhaven”.

Het idee dat het Oekraïne onder Russische controle beter gaat, wordt nog steeds vaak op de staatstelevisie beweerd, wat het dubieuze argument van de heer Poetin dat Russische troepen werden gestuurd om Oekraïense burgers te beschermen, kracht bijzet.

Ruslands uitzicht op Zaporizja

Een Russisch staatsnieuwsrapport beschrijft de kerncentrale van Zaporizja, die onlangs door Russische soldaten is ingenomen, als normaal functionerend.

Leave a Reply

Your email address will not be published.